Onlinespelmarknaden blomstrar med teknik. Nu är fantasysport och onlinespel inte bara för underhållningsändamål. Onlinespel är plattformar för att visa din skicklighet och använda din kunskap för att vinna spännande belöningar. Sedan lanseringen av det första videospelet 1950 har onlinespelet aldrig slutat växa.
Onlinespelverksamhet över hela världen
År 2020 var den globala spelmarknaden cirka 62 miljoner dollar. Enligt statistiken kommer verksamheten att vara värd 300 miljarder dollar år 2026. Mobilt spel utgör nästan 50% av aktiemarknaden och genererar intäkter till ett värde av 80 miljarder dollar. Onlinespel är familjen av strömlinjeformare, utvecklare, utgivare, spelarenor, coacher och 2,5 miljarder användare över hela världen.
Starten av onlinespel har vuxit i Indien under de senaste åren och lockat enorm finansiering från både inhemska och utländska investerare på mer än 1 miljon dollar. Spelplattformarnas andelar är fördelade mellan USA och Kina lika med 24% vardera, i Asien-Stillahavsområdet exklusive Kina är 23%, Latinamerika har 4%, Kanada har 2% och slutligen, Europa, Afrika och Mellanöstern 23 % av aktierna.
Även efter en sådan stor framgång och en stor användarbas, överväger den indiska regeringen inte onlinespelet lagligt. I olika delstater i Indien är det inte tillåtet att spela fantasysport och anses vara spel. Pandemic har precis fördubblat tillväxten för onlinespel- och fantasysportindustrin i Indien när det gäller både utveckling av fantasy -sportappar och plattformar för fantasy -sportappar.
Regeringen bör titta på onlinespel med ett öppet sinne och förstå det på djupet, istället för att överväga alla onlinespel, spelande. Regeringen kan inrikta sig på vadslagning och hasardspel, men bör skona fantasysport. Fantasysport kan dock hjälpa regeringen att generera enorma intäkter och öka ekonomin i landet.
Typer av onlinespel
-
Fantasy sport
En av de mest populära spelplattformarna för sportfans. Online fantasi skiljer sig helt från andra spelstilar. Användaren skapar sitt lag online av riktiga spelare som spelar där ute på marken. Användarens prestanda beror helt på spelarens och verkliga statistik för spelet.
IPL är det mest älskade formatet för Fantasy Sports i Indien. Tillsammans med att spela spelet följer många användare religiöst poängen och levande matcher på fantasy -sportplattformarna . Det är inte ett hasardspel; du behöver färdigheter och kunskap om spelet för att spela och vinna belöningar. “NITI Aayog” har släppt riktlinjer för att spela fantasy -sport. Användare kan spela fantasy -sport gratis och med riktiga pengar.
Fantasysportindustrin växer och användarbasen ökar exponentiellt. På grund av inblandning av pengar och få fall på fantasiplattformen ansåg regeringen det som en spelplattform och anser det inte vara lagligt på central nivå. Fantasiplattformarna på nätet följer alla regler för Advertising Standards Council of India.
Regeringen har bett statliga regeringar att utfärda riktlinjer för att spela fantasy -sport.
Användarbas och intäkter
Intäkterna från fantasy sport 2020 är 2470 miljoner kronor. 10 crore människor spelar fantasysporter i Indien och nästan 80 crore människor tittar på spelet.
-
Online Rummy
Rummy är ett mycket populärt kortspel online med en enorm användarbas. Rummy är ett skicklighetsspel; det kräver memorering av det kasserade kortet och möjligheten att beräkna sannolikheten för att vinna spelet. Spelaren bör vara en skarp iakttagare och allt hans/hennes spel beror på korten som inte är utdelade. Det kan spelas gratis eller för pengar. Segern och förlusten i spelet beror på användaren.
Användarbas och intäkter
Enligt rapporterna 2019 var online -rummy värt 335 miljoner dollar på den indiska marknaden och kommer troligen att växa upp till 1,4 dollar 2024.
Användaren är ensam ansvarig för att vinna eller förlora spelet.
-
Elektronisk sport
Det är också känt som esports, ett spel baserat på skicklighet. eSport spelas i videospelformat och utförs både online och offline. Det finns många turneringar som genomförs på esport. Många elektroniska formulär är direktsändningar av sporter som cricket, fotboll, etc.
Användarbas och intäkter
År 2021 beräknas USA: s globala esportmarknad nå 1,08 miljoner dollar. Nordamerika och Asien är de största konsumenterna av esport. Alla intäkter från esportmarknaden genereras från sponsring och reklam. 474 personer tittar på esport världen över 2021, antalet kommer att ökas upp till 577 miljoner år 2024.
Esports är ett erkänt spel av Olympiska rådet i Asien och Internationella olympiska kommittén när Indien vann en medalj i Asiatiska spelen 2018.
-
Online poker
Online poker är onlineläget för offline -spelet som kräver både skicklighet och tur. Människor kan spela spelet med riktiga pengar. Spelare ringer och höjer de riktiga satsningarna som involverar pengar. På grund av inblandning av pengar och vadslagning verkar det vara olagligt och spelande.
Användarbas och intäkter
Pokerindustrin växer i Indien med 35% till 40% varje år. För närvarande har Indien 3 miljoner aktiva användare av online poker.
Slutliga ord
Alla onlinespel som involverar pengar väntar ivrigt på NITI Aayogs slutliga riktlinjer för att driva en smidig spelplattform. Regeringens godkännande kommer att hjälpa onlinespel att genomföra många turneringar och generera enorma intäkter. Hoppas att regeringen snart kommer att legalisera onlinespel som involverar pengar.