Om du går ett steg längre tänker du antagligen på baseboll, basket, fotboll och liknande. Några av er kanske säger NASCAR och andra former av racing. Andra kanske till och med diskuterar saker som poker och korvätning.
Jag menar, alla dessa saker täcks av ESPN, eller hur? Det är bara det största sport-tv- och underhållningsföretaget i världen.
Så vad sägs om att spela videospel? Bör du hålla en handkontroll i handen och trycka på knapparna på den här styrenheten för att styra virtuella karaktärers rörelse på din TV, datorskärm eller mobila enhet?
(Åh, och en viktig bit att notera. Jag är en enorm basebollfans, spelar det och basket under större delen av mitt liv genom gymnasiet. Om du då hade frågat mig om videospel var sport, skulle jag ha skrattat hjärtligt . Idag är jag en förändrad person och den absoluta skyhöjande populariteten i videospel och eSports har hjälpt till att driva en sådan förändring av tankesättet.)
Bör videospel betraktas som en sport?
Ja, videospel bör betraktas som en sport. Rotad i tävling, som involverar atletisk förmåga, kräver övning och fysisk aktivitet, äger rum på arenor och hejdas av döda fanatiker, videospel och spelandet av dem kontrollerar alla nödvändiga rutor.
Låt oss börja med att kasta idén mot några av de slutgiltiga ord som trollas fram när vi tänker på innebörden av “sport” – tävling, underhållning, atletisk förmåga.
När du ställer videospel mot dessa villkor, ta en titt på hur de matchar.
Tävling, vinster och förluster
Jag anser att det här är en av de enklaste punkterna att bevisa. Grundprincipen för vilken sport som helst är tävling. Ett lag eller en individ tävlar mot ett annat lag eller en annan i hopp om att uppnå seger.
Konkurrens är runt omkring oss … Jag menar, även Monopol är konkurrenskraftigt (till den punkt att förvandla vänner till fiender och familjemedlemmar mot varandra!).
Så det är inte alls att säga att videospel är konkurrenskraftiga. Med alla typer av videospel – men särskilt de med spelare som går mot varandra med en annan spelare – kommer du att ha konkurrens. Även om du är ensam och spelar en kampanj mot simulerad konkurrens i form av en dator, konkurrerar du fortfarande väldigt mycket, eller hur?
Atletisk förmåga
Vad gör idrottare som Deion Sanders och Bo Jackson så speciella? Båda spelade professionell fotboll och baseboll och var ganska bra på båda.
Min poäng är att det finns fantastiska idrottare runt omkring oss. Men en stor andel av dessa idrottare är bara bra på den sport där de har blivit professionell framgång. Sätt en professionell basketspelare på en baseboldiamant och rolighet kommer troligen att uppstå.
När du sedan tänker på det faktum att varje sport – och varje position inom en sport, till och med – kräver en specifik atletisk förmåga. Vem kan säga att videospel inte bara kan vara en annan uppsättning av en annan typ av atletisk skicklighet?
En quarterback har en enorm annorlunda skicklighet än en bred mottagare. Samma sak gäller skickligheten hos en kanna i baseboll jämfört med en shortstop.
Vilken atletisk förmåga har en videospelare?
Även om det inte krävs så många förmågor att spela videospel som andra sporter, delar det en stor – samordning. Precis som du behöver samordning för att fånga en 90 MPH baseboll i en handske, eller slå en med en fladdermus, behöver videospelare samordning för att slå på den perfekta tiden, synkronisera tekniken de använder på sin handkontroll med vad deras ögon ser ut framför sig av dem.
Videospel delar också en annan stor förmåga med traditionell sport – uthållighet. Ganska ofta är head to head videospelstrider ett verkligt test på att en spelare helt enkelt försöker överleva sin motståndare. Första som blinkar (aka, bli trött, utsliten etc.), förlorar.
Och sist, men absolut inte minst, vad sägs om lyhördhet? Det är en förmåga som krävs av nästan alla snabba idrottare, särskilt någon som en hockeymålvakt. Framgångsrika videospelare måste också kunna reagera snabbt på spelets föränderliga landskap, oavsett om det är att motverka ett kastat slag från en motståndare eller till och med få sin idrottsman på skärmen i sitt favoritsportspel för att undvika en tackling eller dribbla förbi den andra team.
Poängen är att en NFL-linjeman betraktas som en idrottsman tack vare sin styrka i att blockera och tackla, men dessa förmågor varierar kraftigt från den hastighet och smidighet som krävs för en back.
Medan videospelare måste utnyttja en helt annan typ av atletisk förmåga, är det ändå en atletisk förmåga.