TV-spel med action

Action-videospel har ett snabbt spel som betonar rörlighet, strid, hand-öga-koordination och reaktionstid. Det är en bred genre som omfattar spel som inte passar in i andra kategorier, som pusselspel, plattform, racingtid, first-person shooter eller rollspel. Samtidigt kan även skjutspel och plattformsspel klassas som action, eftersom det är vanligt att se komponenter från andra typer av spel i action-tv-spel. Många kallar actionspel med mer betoning på äventyrselement som utforskning och urval, action/äventyr. Även om förstapersonsskjutspel i första hand är relaterade till löpning och skjutning, klassificeras de utifrån deras olika perspektiv. Å andra sidan är plattformsvideospel vanligtvis actionspel med många hopputmaningar.

Eftersom det är ett så stort ord har det fastnat i spel som betonar rörelse och kamp på sistone.

Funktioner som skiljer dig åt

Actiongenren täcker alla spel där de flesta av hindren är fysiska lämplighetstest. I actionspel finns det andra laddningar då och då, som tävlingar eller inköp av varor, men de är inte relevanta för genren. Taktiska och forskningsuppgifter är möjliga, men dessa spel kräver snabba reaktioner och god öga-hand-koordination. Dessutom är spelaren ofta pressad på grund av tid. Actionspel i ett högre tempo är vanligtvis tuffare.

Historia är ett fascinerande ämne.

När videospelsindustrin började i början av 1970-talet, efter Pongs framgångar, var de flesta av de tidiga arkadspelen, främst Pong-kloner och ibland Racing Games, sportspel designade för att efterlikna riktiga sporter.

Trots rusningen av Pong-kloner som så småningom bidrog till videospelens kollaps 1977, blev flera actionspel populära i mitten av 1970-talet, inklusive Gun Fight 1975 och Sea Wolf 1976.

Arkadspelet Space Invaders släpptes 1978 och markerade slutet på kollapsen 1977 och början på arkadspelens guldålder.

På grund av Space Invaders ekonomiska framgång dominerade Action Games marknaden och är fortfarande den mest populära genren inom arkader och spelkonsoler.

Tillsammans med Space Invaders har [nio] Asteroids Deluxe från 1979 och Pac-Man från 1980 blivit ikoniska exempel på actiongenren. Ett annat exempel är Robotron: 2084, som släpptes i arkadhallar 1982 och blev en skytteklassiker.

Precis som Space Invaders startade genren shooter-videospel,

Donkey Kong revolutionerade plattformsspelsgenren när den introducerades 1981.

Paperboy, som släpptes 1984, förvandlade framgångsrikt tidningar till ett actionspel, vilket visade genrens anpassningsförmåga.

Karate Champ var en pionjär inom undergenren en-mot-en-kampspel, medan Kung-Fu-mästaren skapade ramarna för den sidoscrollande subsporten.

Även om DOOM, som släpptes 1994, inte var det första förstapersonsskjutspelet, gjorde dess känslomässiga ton och avvikelse från rektangulära områden och platta golv det till en global klassiker.

Låsningsinriktningen som först sågs i The Legend of Zelda: The Ocarina of Time 1998, däcksystemet som introducerades först i WinBack 1999 och skjutningen över axeln som sågs först i Resident Evil 4 2005 har alla hjälpt till. Tredjepersons skjutspel har blivit berömmelse de senaste åren.